Pohyb je samozřejmou součástí života a děti ho přirozeně vyhledávají. Bylo by škoda vzít jim nadšení ze sportování příliš brzkou specializací, kdy je na prvním místě dril a výkon. Mnohem rozumnější je dopřát jim nejprve všeobecnou pohybovou průpravu pod dohledem zkušených profesionálů, která respektuje jejich psychomotorický vývoj, a navíc je hravá a zábavná.
„V posledních letech bylo „módní“ dávat děti už ve 3 nebo 4 letech na některý z úzce specializovaných sportů – nejčastěji fotbal, hokej, balet, judo, golf, tenis… Někdy také hrál při výběru větší roli zájem rodiče než dítěte. Dospělí si tím tak trochu plnili své sny – třeba o vlastní neuskutečněné sportovní kariéře, anebo viděli v pohybově nadaném potomkovi budoucího slavného olympionika. Ale tréninky se v těchto případech zaměřují převážně na daný sport, pohybová průprava je často upozaděna nebo neprobíhá vůbec, a dětem pak chybí základní pohybové dovednosti,“ upozorňuje Kristýna Přibylová z centra Monkey´s Gym, které se zaměřuje na přirozené cvičení s dětmi od nejútlejšího věku podle jejich psychomotorického vývoje. Dnes už se podle ní i dalších odborníků situace (i díky medializaci této problematiky) o dost zlepšila, ale určitě stojí za to stále připomínat, jak je důležité nepřeskočit u malých dětí všeobecnou pohybovou průpravu a řídit se jejich psychomotorickým vývojem. Se specializací je pak dobré počkat až na začátek školní docházky, u některých sportů i déle.
Pro dítě má brzká specializace na jednu sportovní disciplínu hned několik negativních důsledků. Především dochází k jednostranné pohybové zátěži i celkovému přetěžování pohybového aparátu v příliš raném věku. Zároveň se malý „závodník“ již odmalička ocitá pod psychickým tlakem, kdy musí příliš přemýšlet nad svými sportovními výkony, úspěchy či neúspěchy, a vytrácí se samotná radost z pohybu. Velmi brzy tak může dojít k vyhoření, kdy dítě přestane sport bavit nebo k němu dokonce získá averzi. Příliš brzká specializace vede i k tomu, že tyto děti sice dokážou v 5 letech bruslit nebo hrát tenis, ale když přijdou do kolektivu dětí, které absolvovaly „pouze“ všeobecnou pohybovou přípravu, zaostávají za nimi v základních pohybových znalostech. Proto je důležité, aby rodiče, kteří chtějí ve svých potomcích vybudovat odmalička kladný vztah ke sportu, postupovali uvážlivě, nenutili děti příliš brzy k „závodnickým“ výkonům a řídili se především jejich psychomotorickým vývojem.
S pohybem je vhodné začít již od prvních týdnů života. Nejdříve se jedná o polohování, správné nošení a podpůrné cviky, které již od prvních měsíců podporují správný pohybový vývoj miminka. Už i malý kojenec se může vhodně hýbat a vnímat svoje tělo i jinak než jen pasivně. Postupně volíme aktivity odpovídající věku dětí hlavně se zaměřením na celkový pohybový rozvoj.
Kurzy cvičení s nejmladšími dětmi probíhají za účasti rodiče a jejich cílem je rozvíjet základní pohybové návyky, podpořit koordinaci celého těla a rovnováhu, zaměřit se na rozvoj lezení, chůze a překonávání menších překážek.
„Skladbu lekcí cvičení v rámci jednoho semestru připravujeme tak, aby děti postupně získávaly nové dovednosti, následně se v nich zdokonalovaly a postupně k nim přidávaly další. Pomůcky a pohybové aktivity v hodinách různě obměňujeme, aby děti vnímaly pohyb při cvičení spíš jako zábavnou hru,“ vysvětluje zkušená trenérka.