Už roční batole může cvičit na opičí dráze nebo žebřinách | Monkey´s Gym

Už roční batole může cvičit na opičí dráze nebo žebřinách

Pro děti je důležité, aby si co nejdříve osvojily správné pohybové návyky. S jednoduchým cvičením můžeme začít už záhy na přebalovacím pultu, později udělá dobrou službu třeba overbal. Roční děti si pak zaslouží ještě zajímavější cvičení, nejlépe v profesionálně vybavené tělocvičně.

V prvních měsících jde hlavně o vhodnou manipulaci a stimulaci aktivních bodů. Už to, jakým způsobem rodič dítě zvedá, chová a manipuluje s ním, lze považovat za základ dalšího pohybového vývoje.

První „nářadí“ – přebalovací pult

Dudlíci „S miminky můžeme začít cvičit už na přebalovacím pultu, například přetáčení, zvedání do sedu, leh na bříšku atp. U kojenců a batolat pak pozvolna usilujeme o podporu a rozvíjení pohybů, které odpovídají jejich psychomotorickému vývoji – otáčení, plazení, lezení, sed a začátky chůze. To vše lze bez problémů procvičovat doma. Ať již s dětmi cvičíme na koberci nebo třeba na dřevěné podlaze, vždy je potřeba mít na cvičení vhodnou podložku, která má neklouzavý povrch a je trochu měkčí – můžeme využít třeba podložku na jógu. Naopak deky a jiné látkové podložky nedoporučuji, protože se krčí a mohou při cvičení spíš překážet,“ upozorňuje Kristýna Přibylová, zakladatelka profesionálních dětských tělocvičen Monkey´s Gym, jejichž základem je kvalitní metodika cvičení, profesionální přístup a zábavná forma.

Raději tepláky než legíny

Dítě by mělo mít při cvičení pohodlné oblečení, které nikde neškrtí ani není příliš upnuté. Na trup je vhodné triko s krátkým rukávem, u batolat s plínami pak volíme raději body, které drží plínku pěkně na místě. Na nohy dětem oblečeme raději tepláčky než kraťasy kvůli možnému odírání kolínek při plazení a lezení. U holčiček nedoporučujeme moc upnuté a pevné legíny – i u nich se na cvičení lépe osvědčily tepláky, které umožňují volnější pohyb.

Opičí dráha v kuchyni

A jaké pomůcky se dají při cvičení s batoletem v domácích prostorách dobře využít?

„Na spoustu cviků stačí jen vhodná podložka a dostatek fantazie a zkušeností rodičů. Pro zpestření je dobré využít overbal, na kterém můžeme s dětmi trénovat rovnováhu, posilovat zádové svalstvo jako základ pro lezení, zvedat ho vleže nožičkami a spoustu jiných cviků. Zábavná mohou být různá cvičení se šátkem nebo malými míčky (průměr cca 8-10 cm).Pokud máte doma víc místa, udělejte dítku malou opičí dráhu složenou třeba z klouzačky, přeskakování natažených ponožek, prolézání pod židlí, hodu míčkem do hrnce a skoku z jiné židle. Dráha jde vymyslet mnoha způsoby a uvidíte, kolik s ní s dětmi zažijete legrace!“ radí Kristýna Přibylová.

Kladina, bradla i žebřiny pro batolata

A jaké jsou oproti domácímu cvičení možnosti v tělocvičnách vybavených pro tento věk?

„Kvalitní dětská tělocvična musí poskytnout vše, co je pro cvičení potřeba – prostor určený jen a pouze dětem, vyměkčenou podlahu, měkké prvky na „opičí dráhu“, spoustu pomůcek pro různé věkové kategorie, gymnastické nářadí vhodné pro děti, měkké prvky, pomůcky pro doplňkové aktivity, gymnastické nářadí atd. Zejména větší nářadí, jako jsou kladina, bradla nebo žebřiny, samozřejmě v domácnostech běžně nemáme, ale cvičení na nich je už pro děti od jednoho roku věku velkým přínosem. Proto je vhodné vyhledat takové zařízení, kde na nich s dětmi již od tohoto věku pravidelně cvičí,“ doporučuje Kristýna Přibylová.

Ideální kombinace cvičení doma a v kolektivu

Dudlíci Výhoda domácího cvičení je v možnosti plánovat si čas dle režimu dítěte, počkat, až bude správně naladěné, respektovat jeho tempo. Na druhou stranu zde chybí kolektiv ostatních dětí, který je pro malé cvičence velmi motivující. Kromě toho se doma musíte spolehnout jen na svoje znalosti, nemáte se s kým poradit o vhodnosti vybraných cviků. Proto je nejlepší kombinace obojího. V kolektivu se seznámíte s novými cviky a jejich správným prováděním, doma pak můžete vše s dětmi v klidu procvičovat vlastním tempem. Na cvičení v kolektivu určitě stačí docházet jednou týdně. V domácím prostředí se můžete věnovat cvičení s miminkem mnohem častěji – ať již cíleně, nebo třeba jen při hře či přebalování.

Vše je třeba správně načasovat

„Při cvičení je třeba dát si pozor na únavu dítěte, která může vést k přetažení a následně k nechtěným úrazům. Kromě toho nesmí být dítě na cvičení ani hladové, ani nakrmené těsně před ním – obojí je špatně, protože hladové dítko nebude dobře naladěné a pravděpodobně bude cvičení bojkotovat nebo ho propláče. Naopak cvičení těsně po jídle může způsobit bolest bříška či blinkání,“ upozorňuje Kristýna Přibylová a připomíná, že úrazy často pramení také z nepozornosti rodičů při cvičení, kdy dítě dělá úkon, na který ještě není dostatečně fyzicky zdatné, a rodič si toho nevšimne.

Novinky / Akce

PF 2019

PF 2019

Milí klienti a příznivci Monkey´s Gym! Děkujeme Vám za přízeň, kterou... více »

Vánoční provoz

Vánoční provoz

Juklík : naposledy cvičíme v pátek 21. 12. 2018 a opět se sejdeme ve... více »

Darujte cvičení v Monkey´s Gym

Darujte cvičení v Monkey´s Gym

Pěkný dárek nejen k Vánocům - DÁRKOVÝ POUKAZ v hodnotě dle vašeho... více »